top of page

Nauja tendencija: šokio spektaklyje artistai gamina maistą ir vaišina

7 veikėjai scenoje gamina, valgo, geria, šoka ir kalba. Skamba kaip geras vakarėlis? Choreografas Omaras Rajehas iš Libano kartu su marga grupe kolegų iš viso pasaulio tai pavertė realybe. Rezultatas – šokio spektaklis „Beytna“ (liet. „Mūsų namai“).

Apie maisto ruošimo peripetijas ant scenos Vmgonline.lt nusprendė pakalbinti idėjos autorių O. Rajehą.

Omarai, kaip kilo mintis į šokio spektaklį įtraukti maistą?

Nuo pat vaikystės žavėjausi maisto kultūra. Prisimenu, kaip kiekvieną sekmadienį kartu su šeima eidavome pas senelį papietauti. Tai buvo ypatinga, ilgiuosi tų momentų. Šiandien viskas kitaip. Vis dar stengiamės pietauti kartu, tačiau ne būryje artimųjų.

Kada gimė ši mintis? Tikslaus laiko nepasakysiu. Apskritai mėgstu gaminti, valgyti (juokiasi). Maistas mus supa nuolatos. Kasdien apie jį galvojame: ką valgome, kur eiti pavalgyti, ką užsisakysime. Buvimo kartu ir dalijimosi kontekste maistas yra be galo svarbus. Iš vienos pusės, tai yra gerumas. Iš kitos, žaliava, kurios mums reikia išlikimui, būtinas resursas. Svarbu ir tai, jog patys sprendžiame, ar norime juo dalytis, ar ne.

Choreografas Omaras Rajehas. Joergo Letzo nuotr.


O koks ryšys tarp šiuolaikinio šokio ir maisto?

Jei kalbėsime apie šiuolaikinį šokį, šiandien menininkai kelia klausimus apie ryšį su socialinėmis ar praeities tradicijomis. Maistas – viena jų.

Ibrahim Dirani nuotr.


Kokių virtuvių patiekalus spektaklio metu ruošiate scenoje?

Nors grupė tarptautinė, tačiau norėjau, kad maistas būtų vienos virtuvės. Patikinu, kad mes iš tikrųjų ruošiame patiekalus scenoje. Gaminame ne vieną patiekalą: didelį dubenį libanietiškų daržovių salotų, kurios vadinamos fattoush, tradicinį patiekalą iš įvairių pupelių ir manaeesh. Tai – picos padą primenanti duona su čiobreliais, sezamų sėklomis ir prieskoniais. Taip pat geriame tradicinį gėrimą arak (anyžinis alkoholinis gėrimas, maišomas su vandeniu; panašus į rakiją – aut. past.).


Ar nesunku maistą ruošti gana savitoje aplinkoje?

Be abejonės, tai nėra įprasta. „Beytna“ – išskirtinis pasirodymas. Mums reikėjo nemažai pamąstyti, kaip tai įgyvendinti. Svarbu suprasti, kad maistą gaminame ne dėl žiūrovų, ruošimas yra pasirodymo dalis. Nors patiekalais pasidalijame ir valgome kartu su žiūrovais, tačiau visų pirma tai yra šokio spektaklis.

Jeano Philipse nuotr.


Spektaklyje pasirodo tik viena moteris. Koks jos vaidmuo?

Taip, ji – mano motina. Ant scenos kartu su mama ruošiame patiekalus. Scenoje ji yra šefė. Nors nėra profesionali šefė, restorano neturi, tačiau ruošia nuostabų maistą. Be jos kartu su mumis ant scenos yra 4 muzikantai. Vienas iš Palestinos, kiti – iš Libano. Pirminėje idėjoje jų nebuvo, tik šokis ir maistas. Kai pradėjome svarstyti, kokia muzika turėtų skambėti pasirodymo metu, kilo mintis, kad muziką gyvai gali atlikti 4 muzikantai.

Jeano Philipse nuotr.


Pasirodėte ne vienoje šalyje, daug keliaujate. Kaip žiūrovai skirtingose šalyse priima pasirodymą, kuriame ruošiamas maistas?

Nuo 2016-ųjų keliaujame su šiuo spektakliu ir jis kaskart gerai sutinkamas. Žiūrovų reakciją visuomet pajuntame. Ji stipri, tačiau puiki. Žinoma, ji priklauso nuo vietos, kurioje esame, todėl šiek tiek skiriasi. „Beytna“ – patirtis. Auditorija kartu su mumis valgo, tačiau pasirodymas tęsiasi. Aiškiai suprantamos ir tiesioginės žinutės nesiunčiame, norime žiūrovams leisti išgyventi ir interpretuoti.

Naujausi įrašai

bottom of page