top of page

XXI amžiaus mitybos tendencijos beldžiasi ir į greitųjų restoranų duris

Tikriausiai vienos labiausiai aptarinėjamų ir diskutuojamų temų pasaulyje yra sveika mityba, įvairios dietos ir besikeičiantys valgymo įpročiai. Kasmet augant vegetariškai ar veganiškai besimaitinančiųjų skaičiui, duris atveria vis daugiau augalinio maisto kavinių ir restoranų. Pastebimai auga ir ekologiškų produktų rinka. Kaip tokias tendencijas vertina greito maisto restoranų rinka? Ar ji reaguoja?

Nors dalis augalinę mitybą, žaliavalgystę ir ekologiją vis dar priskiria madai, pažvelkime į skaičius, kurie sako, kad tendencijos – ne iš piršto laužtos. Nors veganų judėjimas prasidėjo 1944 m. Jungtinėje Karalystėje, ten augalinę mitybą taikančių skaičius vis dar auga – 150 tūkst. žmonių 2014 m. save laikė veganais, šiandien šis skaičius yra apie 600 tūkst. t. y. 1,16 proc. Vokietijoje, kuri lyderiauja veganiškų produktų rinkoje, maždaug 5 proc. gyventojų yra vegetarai (kituose šaltiniuose teigiama, kad 10 proc. šalies populiacijos yra vegetarai), JK – apie 2 proc., JAV – 3,3 proc. Čia galima pasakyti ir tai, kad pastaraisiais metais JAV veganų skaičius išaugo daugiau nei 600 proc. Australija, Izraelis, Kanada, Austrija, Naujoji Zelandija – šalys, kuriose susidomėjimas veganizmu yra didžiausias.

Lietuvoje prie „Facebook“ veganų grupės prisijungusiųjų skaičius viršija 26 tūkst. Faktas, kad visi nariai tikrai nėra veganai, tačiau tai rodo, kad susidomėjusių augaline mityba yra. Sunku nepastebėti ir vis daugėjančių mėsos ir pieno alternatyvų pasirinkimų prekybos centruose ar gausėjančio ekologiškų, Lietuvos ūkiuose užaugintos produkcijos asortimento.

Veganiški „burgeriai“ „Vegfest“. Valerijos Stonytės nuotr.


Augant veganų ir vegetarų skaičiui, automatiškai randasi daugiau vegetariškus ir veganiškus patiekalus siūlančių vietų. Lietuvoje šias vietas nuo 2016 m. fiksuoja kampanija „auGalybė“. Sąraše – beveik 100 kavinių ir restoranų, savo meniu siūlančių augalinio maisto. Šiame sąraše Lietuvoje veikiančių greitojo maisto tinklų pavadinimų – „Hesburger“, „McDonald’s“, „Subway“, „KFC“ – nerasime. Įdomu, ar jie bando prisitaikyti prie šių tendencijų?

Plečia asortimentą ir atsisako priedų

Imkime „McDonald’s“ kaip pavyzdį. Nors iki šių dienų galima užsisakyti 9 tradicinius „McDonald’s“ patiekalus, įskaitant įprastą jautienos mėsainį ar mėsainį su sūriu, skrudintas bulvytes, pieno kokteilius, tačiau kompanijos meniu pasipildė naujais pasirinkimais. Taip pat VMGonline.lt neseniai rašė, kad „McDonald’s“ keitė 7 klasikinių mėsainių sudėtį į švaresnę. Mėsainiai bus ruošiami nenaudojant dirbtinių maisto priedų – konservantų, dažiklių ir skonio stipriklių.

Per daugiau nei 65 m. produktų skaičius nuo 9 išaugo iki 140 produktų su sezoniškais ir kiekvienai šaliai būdingų patiekalų ar gėrimų pasirinkimais. Palyginus neseniai pristatyta gruzdinta vištiena (angl. chicken nuggets), suktinukai, įvairaus skonio minkšti ledai, atskiras kavos meniu, gaivieji (pavyzdžiui, Turkijoje – airanas)ir netgi alkoholiniai gėrimai (kai kuriose šalyse parduodamas alus). Rytais „McDonald’s“ pradėjo siūlyti įvairiausius pusryčių variantus – blynelius, sumuštinius, jogurtą su pagardais. Sureaguota į sveiko maisto tendenciją – meniu yra pora rūšių salotų (Cezario, daržovių), atsirado žuvainis, sveikesnių užkandžių, pavyzdžiui, morkų lazdeles. Jas vaikams skirtuose rinkiniuose „Happy Meal“ galima pasirinkti vietoje skrudintų bulvyčių. Desertus papildė šviežių obuolių skiltelės.

„Hash brown“ blynas ruošiamas iš bulvių ir kepamas per visą keptuvę.


Vegetariški ir veganiški patiekalai – ne visur

Vegetariški burgeriai iš „McDonald’s“ – kai kuriose šalyse ne naujiena. Pavyzdžiui, Indijoje ruošiamas burgeris „McAloo Tikki“, kurio pagrindą sudaro bulvės su prieskoniais, Singapūre – „Veggie Crunch Burger“. Indijoje vienas restoranas turi vien tik vegetarišką meniu. Be burgerių iš rimtesnių vegetariškų patiekalų kitose šalyse siūlomi „hash brown“ blynai, salotos.

Praėjusių metų pabaigoje pirmiausia Suomijoje, o vėliau ir Švedijoje buvo pristatytas „McVegan“ burgeris. Sojų pagrindu sukurtą kepsnelį kompanija vystė kartu su Lietuvos veganams žinomu produktų „Anamma“ gamintoju „Orkla“. Tiesa, šių Lietuvoje, kaip ir daugelyje kitų šalių, užsisakyti galimybės nėra. Kol kas Lietuvos veganai gali rinktis tik gruzdintas arba skrudintas bulvytes, minėtas morkų lazdeles. Vegetarams ar pesketarams (vegetarai, valgantys žuvį ir jūrų gėrybes – aut. past.) pasirinkimų šiek tiek daugiau.

Rodos, nepajudinamų nėra. „McDonald’s“ pavyzdys – tik vienas iš daugelio tinklinių restoranų, rodančių, kad vartotojų poreikiai svarbūs, o sveikatingumo ir augalinės mitybos vėjai nevienadieniai, tad į juos įsiklausyti verta.

Naujausi įrašai

bottom of page