28 metų Mindaugas Ryškus šių metų „Coffee Festival“ Vilniuje pripažintas geriausiu kavos ruošėju (barista). Jis gavo kelialapį į birželį Amsterdame vykstančią didžiausią Europoje kavos prekybos mugę, kur laukia dar vienas čempionatas. Ar tai – naujas vardas Lietuvos kavos rinkoje? Tikrai ne. Vietoje nenustygstantis įmonės „Cofmos Coffee Studio“ kūrybos vadovas M. Ryškus kavos pasaulyje verda jau 10 metų. Jo pirma patirtis buvo viename didžiųjų kavos tinklų, po kurios jis suprato – kavai abejingas nebus niekada, kaip ir sportui. Jau galime paragauti jo sukurto „Cofmos“ prekės ženklo kavos, o netrukus Vilniuje atvers duris jo „specialty coffee“ kavinė.
„Žmogaus netobulumas – pats juokingiausias dalykas pasaulyje“, – sako M. Ryškus, mums analizuojant Lietuvos kavos rinką.

Asmeninio albumo nuotr.
Mindaugai, ne kartą interviu nuskambėjo žodis „kavutė“. Kodėl tiesiog ne kava?
Kavą vadiname kavele arba kavute. Kitaip tariant, mielai, bet nesureikšminu (juokiasi). Nors visas esu kavoje, kava turi mane, bet nežiūriu į ją fanatiškai. Žiūrėdamas fanatiškai, gali perdegti, o man norisi ja mėgautis ilgiau.
O yra tokių kavos fanatikų?
Dažniausiai – jaunimas. Aš pats toks buvau. Fanatiškumas eina kartu su kategoriškumu, bet čia daugiau asmens savybės, o man šiame gyvenimo etape jos nepriimtinos.
Koks jūsų santykis su kava? Be to, kad jau išsiaiškinome, jog fanatikas nesate.
Įdomus santykis su kava, toks „mixed emotions“. Kava man įdomi, ji leidžia savo skoniais pakeliauti po visa pasaulį. Mane labiausiai žavi kavos socialinė pusė. Štai ir dabar – sėdime, šnekučiuojamės, laukiame kavos.

Valerijos Stonytės nuotr.
Kas paskatino sukurti „Cofmos“ prekės ženklą?
Visi 10 metų su kava mane link to vedė. Gyvenime esu išbandęs daug įvairių sričių – iš dalies esu prieraišus, bet kai ateina metas, man nesunku paleisti.
Naujas prekės ženklas gimė Kazachstane, kur yra Baikonūro kosmodromas. Iš čia į kavos čempionatą Vilniuje ir grįžau su nauju ženklu. O jei rimtai, pavadinimas kilo stebint žvaigždes (juokiasi), kitaip tariant, užsiimant vienu mėgstamiausių laisvalaikio praleidimo būdų.
Kaip manai, kas paskatino tokį kavos kultūros sprogimą Lietuvoje?
Rytų Europoje esame vieni lyderių. Juokauju, kad mes, lietuviai, esame Europos japonai (juokiasi). Nors mūsų tautoje nėra jokių šaknų su kava.
Per pastaruosius metus pasipylė tų nepriklausomų kavinių. Užtat, matyt, turėtume padėkoti didiesiems tinklams, kurie mus ir išmokė gerti kavą.
Kiek tau kavos yra per daug?
Aš rytais atsibundu pilnas energijos, jei dar išgerčiau kavos, sprogčiau (juokiasi). Manęs niekada nežavėjo poveikis, labiau žavi meniškoji kavos pusė. Menas bendrauti su kava, menas piešti puta. Kava tapo bendravimo įrankiu.
Daugiau kavos tenka gerti prieš čempionatus, po kavos čempionato Vilniuje savaitę negėriau kavos.

Asmeninio albumo nuotr.
Kaip vertini pačią kavos rinką Lietuvoje?
Dažnai užmirštame, kad kavinės ir restoranai yra paslaugų rinka. Gilinamės į smulkmenas, kurios svarbios tik mums, dirbantiems šioje srityje. O pats aptarnavimas nukenčia. Gera kokybė ne visada lemia gerą rezultatą, nes kokybę dar reikia perteikti.
Ar matai dar šioje rinkoje nišą?
Pabandysime ją užimti su savo nauja kavine (juokiasi).
Kavinių daug, bet mes turėsime savo braižą. Pavyzdžiui, net ir interjeras bus kosminis. Asmeniškai mėgstu visko mažiau, bet geriau. Nors ir minimalizmas reikalauja daug pastangų.
Kokią žinią neš jūsų sukurto „Cofmos“ prekės ženklo kavinė?
Neieškosime kavoje daugiau, nei joje gali būti. Nešime gerą emociją, nes tai – svarbiausia.
#MindaugasRyškus #CoffeeFestival #Cofmos #kavosruošėjas #CofmosCoffeeStudio #barista #kava