Umami – penktasis skonis
mobile_750x300.jpg
vmgonline_baneris (1).jpg

Naujienlaiškis

Umami – penktasis skonis

Umami – tai penktasis skonis. Tradiciškai jis nebūdingas europietiškai virtuvei, nes medžiagos, sužadinančios umami, yra atrastos Japonijoje ir iki šiol ten naudojamos. Tiesa, globalizacijos laikais umami skonis tapo pasiekiamas ir Europoje – tai yra paprasčiausia glutamo rūgštis (E620) ir jos druskos, pavyzdžiui, natrio glutamatas, geriau žinomas kaip E621.

13 UMAMI PRODUKTŲ

Iki umami buvo aptikti keturi pagrindiniai skoniai – rūgštus, kartus, saldus, sūrus – ir jų receptoriai liežuvyje, jie yra tolimoje liežuvio dalyje, arčiau ryklės. Ilgainiui nusistovėjo stereotipas, kad glutamo rūgštis ar natrio glutamatas yra vieni kenksmingiausių cheminių junginių kulinarijoje. Iš tiesų jų gauname kone kasdien iš įvairių natūralių produktų:

Sūrainis yra umami skonių kombinacija iš mėsos, sūrio ir pomidorų.


1. JAUTIENA. Daugiausia brandinta jautiena, ypač vytinta, turi daug glutamato. Pavyzdžiui, sūrainis yra umami skonių kombinacija iš mėsos, sūrio ir pomidorų. 100 g vytintos jautienos yra 107 mg natūralaus glutamato.

2. KIAULIENA. Umami yra ta priežastis, kodėl dauguma mėgsta šoninę ar kumpį. 100 g vytintos kiaulienos yra net 337 mg glutamato.

3. VIŠTIENA. Dar vienas populiarus greitojo maisto restoranų ingredientas. Naminis maistas, kurį esame įpratę valgyti, kai šalta arba sergame, yra tipiškas umami šaltinis, nes 100 g vištienos kauliukuose yra 40 g glutamato.

4. POMIDORAI. Ar kada pagalvojote, kodėl gruzdintos bulvytės ne tokios skanios be kečupo? Būtent dėl glutamato, kurio yra natūraliuose pomidorų gaminiuose ir kuris leidžia pajusti umami. 100 g pomidorų yra 246 mg natūralaus glutamato.

5. GRYBAI. Grybai umami skonio atžvilgiu gali pakeisti mėsą, nes juose yra natūralaus glutamato. Ypač daug jo džiovintuose grybuose, pavyzdžiui, 100 g japoniškų šitakės grybų yra 150 mg glutamato.

6. SOJA. Japoniški ir kiniški maisto gaminiai dažnai gardinami sojos pupelių produktais. Fermentuotų sojos pupelių skonis buvo pagrindas umami paieškoms. 100 g sojos pupelių yra 66 mg glutamato.

7. BULVĖS. Bulves mėgstame ne veltui. Jose esantis natūralus glutamatas pažadina umami skonio receptorius. 100 g bulvių yra 102 mg glutamato.

8. MORKOS. Nors turi mažai kalorijų ir yra puikus popietės užkandis, jos taip pat turi pakankamai natūralaus glutamato, kad atskleistų umami skonį. 100 g morkų yra 33 mg glutamato.

9. PARMEZANAS. Dauguma sūrių, daugiausia fermentuoti, turi umami skonį. Tačiau parmezanas yra ryškiausias umami. 100 g parmezano yra net 1200 mg natūralaus glutamato!

10. ŽALIOJI ARBATA. Tikrai sveikas umami šaltinis. Kuo toliau, tuo dažniau naudojamas įvairiuose kepiniuose. 100 g žaliosios arbatos yra 668 mg glutamato.

11. TUNAS. Sumuštiniai su tunu ar sušiai! Puikiausi skoniai atsiskleidžia dėl to, kad tune yra natūralaus glutamato. 100 g tuno yra 188 mg glutamato.

12. KREVETĖS. Ir žalios, ir keptos – krevetes mėgstame visokias. 100 g krevečių yra 43 mg glutamato.

13. KIAUKUTINIAI. Visos jūrų gėrybės ir jos gyventojai su kiautais turi daug natūralaus glutamato. Todėl taip gardu yra virti krabai! 100 g moliuskų yra 208 mg glutamato. 100 g šukučių – 159 mg. 100 g midijų – 105 mg. 100 g austrių – 137 mg glutamato.

Didelė glutamato dozė – daugiau kaip 1 g per parą. 3 g dozė gali būti pavojinga sveikatai.

Norite pajausti umamį? Paimkite prisirpusį vyšninį pomidorą. Praskalaukite burną vandeniu, po to įsidėkite pomidorą į burną ir kramtykite ne mažiau kaip 30 kartų. Po to nurykite. Turėtumėte pajausti vos juntamą švelnų skonį burnoje, bet nei saldų, nei sūrų. Tai ir yra umami.

#grybai #umami #pomidorai #arbata #morkos #jautiena #skonis #Bulvės #žaliojiarbata #parmezanas #krevetės #kiaukutiniai #soja #kiauliena #jūrųgėrybės #vištiena #tunas

ATGAL

PASIDALINTI

Naujienlaiškis

© 2020 vmgonline

  • Facebook vmgonline.lt
  • Instagram vmg_vilnius
  • YouTube vmg
  • LinkedIn vmg