Nauja Alfo Ivanausko knyga nemokamai. Alfas vienas gamtoje. Išragauti vasarą
Nauja Alfo Ivanausko knyga nemokamai. Alfas vienas gamtoje. Išragauti vasarą

Gydytojos patarimai norintiems tinkamai maitintis – saldumynų gali būti

Lieknėjimas + riebalai? Lieknėjimas + angliavandeniai? Ne, juk tai – didžiausi priešai!!! Net jei jų pauostytume, įvyktų tragedija: atsirastų papildomas nereikalingas gramas, kilogramas arba daugiau. Ar taip yra iš tikro? Konsultuoja gydytoja dietologė Kristina Jasmontienė.

Kas yra tinkama mityba?

Įvairi mityba, kai žmogaus organizmas aprūpinamas visomis reikalingomis maistinėmis medžiagomis, nes kad ir kokia vertinga maistinė medžiaga būtų, tik tinkamas tarpusavio maistinių medžiagų santykis lemia didžiausią naudą. Kas nutinka, jei nesubalansuojame mitybos? Viskas priklauso nuo to, ko mes valgome per daug, o ko – per mažai. Jeigu valgome daugiau riebalų, be abejonės, gauname mažiau kitų maistinių medžiagų, mažiau valgome baltymų arba angliavandenių. Jei mažiau valgome daržovių, tai lemia nepakankamą vitaminų ir mineralinių medžiagų suvartojimą, taip pat pradedama stokoti ląstelienos. Pasekmės gali būti įvairios – nuo padidėjusio cholesterolio kiekio iki rizikos susirgti kraujagyslių ligomis, atsiradusio aukštesnio kraujo spaudimo arba net arterinės hipertenzijos išsivystymo.

Kristinos Jasmontienės nuotr.


Kas būna, jei valgome mažai riebalų?

Jeigu valgome per mažai riebalų, pavyzdžiui, išvis atsisakome aliejaus, mažai naudojame augalinės kilmės riebalų, mažai gauname omega-3 riebalų rūgščių, tad mažiau ir kalorijų, gali išsivystyti mitybos nepakankamumas, nuo to jau kenčia moterų hormonų sistema, oda. Kaip jau minėjau, viskas susiję su tos medžiagos atliekamomis funkcijomis. Riebalai dalyvauja hormonų sintezėje, yra ląstelių sienelių sudėtinė dalis, tai yra energinė medžiaga. Visiškai atsisakyti riebalų negalima. Sveikas žmogus turi gauti trečdalį viso dienos normos kalorijų kiekio riebalų pavidalu. Bet gyvulinės kilmės riebalų turi būti tik dešimt procentų.

Kiek ir kokių mums reikia angliavandenių?

Angliavandenių turime gauti apie pusę viso gaunamo kalorijų kiekio. Racione turi vyrauti sudėtiniai angliavandeniai: juoda duona, kruopos, pageidautina – viso grūdo, retkarčiais – virtos bulvės. Vaisių kasdieniame racione turi būti apie 300 g, tai yra nedidelis kiekis, o su juo mes gauname daug reikalingų maisto medžiagų. Paprastieji angliavandeniai yra mitybos piramidės viršutinė dalis ir lieknėjant nerekomenduojami. Bet sveikas žmogus tik iki 10 procentų dienos raciono kiekio gali gauti paprastųjų angliavandenių pavidalu – tai yra balta duona, baltų miltų gaminiai, saldumynai. Kiti angliavandeniai turi būti sudėtiniai. Paprastųjų angliavandenių turėtume valgyti retai, rinktis ypatinga proga, bet ne kasdien, ir rinktis kokybiškus saldumynus.

Paskutiniu metu teigiama, kad angliavandenių turinčius produktus reikia vartoti iš ryto. Ar yra skirtumas, kada ir kaip mes juos valgome?