Nauja Alfo Ivanausko knyga nemokamai. Alfas vienas gamtoje. Išragauti vasarą
Nauja Alfo Ivanausko knyga nemokamai. Alfas vienas gamtoje. Išragauti vasarą

Belaukiant alternatyviųjų valgiaraščių – VMG pietauja kartu su kariūnais

VMG mėgsta valgyti ir mėgsta domėtis tuo, ką ir kaip valgo kiti. Ypač didžiausi mūsų šalies patriotai, pietaujantys uždarose teritorijose su patikros postuose. Išgirdę, kad jau nuo rudens mūsų kariūnai galės pasirinkti alternatyviuosius – vegetarišką ir veganišką – valgiaraščius, apsilankėme ten, kur nėra taip paprasta patekti – Generolo Jono Žemaičio Lietuvos karo akademijos valgykloje. O dar manėme, kad tobulų eilių nebūna!

Valerijos Stonytės nuotr.


Dar 2016 metų rudenį kariuomenės specialistai atliko apklausą, kuria siekė išsiaiškinti karių mitybos įpročius ir apsvarstyti galimybę įvesti alternatyvų maitinimą išlaikant reikiamą maistinių medžiagų balansą. Už tradicinį valgiaraštį iš 1092 apklaustųjų privalomosios pradinės karo tarnybos karių pasisakė dauguma, o norą maitintis pagal alternatyvius valgiaraščius pareiškė 34 kariai. Atsižvelgdama į tai Lietuvos kariuomenės Logistikos valdyba parengė subalansuotus alternatyvaus maitinimo valgiaraščius. Nors šiuo metu ir nėra karių, pareiškusių norą maitintis be gyvūninės kilmės produktais, tačiau numatoma, kad poreikis gali iškilti, todėl iš viso buvo parengti trys valgiaraščiai.

Valgykloje kariūnai valgo prie jų kuopoms paskirtų staliukų (Valerijos Stonytės nuotr.)


Pagrindinis karių valgiaraštis išliko nepakitęs, tačiau atsirado karių maitinimo be mėsos ir žuvies produktų valgiaraštis vegetarams – į jį nėra įtraukta mėsos ir jos produktų, taip pat – žuvies ar jos gaminių patiekalų. Taip pat atsirado ir karių maitinimo be gyvūninės kilmės produktų stacionarioje valgykloje valgiaraštis veganams. Į jį išviso nėra įtraukta jokių gyvūninės kilmės maisto produktų: pieno, kiaušinių, mėsos produktų ir jos gaminių, taip pat – žuvies ir jos gaminių, medaus.

Kelias iki maisto prasideda padėklo ir įrankių pasiėmimu (Valerijos Stonytės nuotr.)


Apklausos metu iš tradicinio valgiaraščio išskyrė šiuos savo mėgstamiausius patiekalus: vištienos ir tarkuotų bulvių patiekalus, mėsos kepsnius, varškės apkepą, miltinius blynus, balandėlius. Prie labiausiai patinkančių patiekalų buvo paminėti lietuviški šaltibarščiai su virtomis bulvėmis, omletas, kiaulienos plovas.

Pagal valgiaraštį, kariūno pietums priklauso vienas bananas ir du mandarinai (Valerijos Stonytės nuotr.)


Sukūrus alternatyvius valgiaraščius bus užsakoma daugiau negu 20 dar iki šiol įprastame valgiaraštyje nenaudotų produktų: kokosų pienas, migdolų grietinėlė, sluoksniuota bemielė tešla, gražgarstės, spindulinės pupuolės, japoninės pupuolės, bolivinės balandos, sojų pupelių varškės sūris (tofu), sojų pupelių sūris (tofu minkštasis), pomidorų ir pievagrybių užtepėlė, avinžirnių ir sezamų pastos užkandėlė (humusas), saulėje džiovintų pomidorų aliejuje, sojų pasta miso, meksikietiškas padažas salsa, tortilijos, linų sėmenys, ožragių sėklos, „garam masala“ prieskoniai, asafetidos prieskoniai, juodgrūdžių sėklos, sezamų sėklos, kviečių sėlenos, sojų desertas, sojų jogurtas.

Taip pat – lėkštė salotų ir kiek norima duonos (Valerijos Stonytės nuotr.)


Visi kariuomenės valgiaraščiai, taip pat – ir alternatyvaus maitinimo, turi atitikti Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu patvirtintas karių mitybos fiziologines normas, todėl prieš patvirtinant valgiaraščius reikėjo parengti tikslias gaminių receptūras. Šiam tikslui bendradarbiauta su Sveikatos apsaugos ministerijos mitybos specialistais ir netgi pasitelkti patys kariai – dvi savaites Lietuvos kariuomenės Jungtinio štabo valgykloje patiekalus iš alternatyvaus valgiaraščio degustavo vegetariškų patiekalų norintys paragauti valgyklos lankytojai.

Pietūs pradedami 11 val., bet didžiausi kariūnų srautai užplūsta apie 12 val. (Valerijos Stomytės nuotr.)


Pagal nustatytas karių mitybos fiziologines normas, kariams yra rekomenduojama per dieną suvartoti 3800–4400 kalorijų (vidutiniškai moteriai reikia suvartoti 2000 kcal, vyrui – 2500 kcal). Labai didelio fizinio ir emocinio krūvio metu rekomenduojama suvartoti 30–34 proc. riebalų, apie 14 proc. baltymų ir 50–55 proc. angliavandenių.